Blog

Mindannyian voltunk már olyan élethelyzetben, hogy újra kellett tervezni karrierünket: úgy három-négy évenként biztosan.

Van, hogy teljes életpálya módosításra kényszerülünk, mert megszűnik a munkahelyünk, változik az életünk, gyerekünk születik vagy elköltözünk más városba. Mindehhez alkalmazkodnunk kell, hogy sikeresen vegyük az újfajta akadályokat, melyek előttünk állhatnak.

Lehet, hogy csak módosítanunk kell rugalmasan, még valamit hozzátenni, megtanulni, hogy piacképes maradjon a tudásunk, mert aki nem fejlődik, az lemarad, esetleg munka nélkül marad.

Hogyan lehet a karrierünket megtervezni és folyamatosan alakítani, hogy lehetséges életeink közül a legboldogabbat valósítsuk meg? Erről szól a Kreatív Élettervezés Design Thinking-gel tréning.

Tanárként, tanítóként, óvónőként gyakran keressük az eszközt, amivel a gyerekeket jobban bevonhatjuk a tanulási folyamatba. Az élménypedagógia ma fontos hívószó azoknak, akik hasonlóan gondolkodnak. Alapelve a bevonódás, a részvétel, az örömteli tanulás. Az élménypedagógia módszertani előképe a drámapedagógia, mely szintén az aktív tanulásról szól, személyiség fejlesztéssel és színházi eszközökkel ötvözve.

Hogyan kapcsolódik ehhez és miben más egy művészetterápiás módszer? A tanultak elsajátításához az élményeken és érzelmeken keresztül vezet az út. A művészetekkel való találkozás mindig szintet emel, megemeli a témát, legyen az egy óvodai foglalkozás, egy kisiskolás napközis foglalkozás vagy éppen bármilyen korosztálynak szánt tanóra. A művészeti ág, mellyel épp dolgozunk, hozza a maga sok évszázados auráját, kultúráját, hatásmechanizmusát. A művészetterápiás foglalkozásokon a kiválasztott mű adja meg a felütést vagy célt, mellyel aztán dolgozhatunk a csoport vagy a tanagyag kívánalmai szerint.

Jó pedagógusként pedig megérezzük az órai anyagban rejlő nevelési, fejlesztési lehetőségeket és hozzá választjuk a módszert és az eszközt, vagy akár ötvözzük azokat.

Kinek való a művészetterápia alkalmazása?

Mindazoknak, akik nem riadnak vissza attól, hogy a gyerek, tanuló színes ceruzát ragadjon azért, hogy megalkossa belső képét a tanultakkal kapcsolatban. Ha értő szemmel figyeljük a rajzokat, akkor tudhatjuk, hogy miről szólnak, mit jelentenek és hol tart alkotója az értelmezésben. És innentől elindul a varázslat, a tanultak individuálissá válnak, beépülnek az egyéni gondolkodásba és érzelemvilágba, és a személyiségformálás hatékony eszközévé válik a foglalkozás.

Mindazoknak való, akik nem riadnak vissza attól, hogy egy irodalmi mű, vers, novella kapcsán irányított beszélgetést kezdeményezzenek annak érzelmi hatásáról, bekapcsolva az egyéni életeseményeket, élményeket. Akik azt szeretnék, hogy a szépirodalom - származzék bármely korból is - a máról szóljon, a gyereknek szóljon, és erről tudjanak beszélgetést moderálni szakértői eszközökkel.

Mindazoknak, akik szeretnék, hogy a gyerekek rácsodálkozzanak egymás véleményére és biztonságra találjanak a világ sokszínűségében.

A rajztanároknak, akik szeretnék, ha a rajzóra a nap egyik legjobb eseményévé válna, mert az önkifejező alkotás egy önismereti belső és külső párbeszéd kiindulópontja lehet.

Az óvónőknek, akik szeretnék, ha a rajz, a zene, a mese és a szépirodalom olyan eszközük lenne, melynek használatával eredményes és hatékony személyiség fejlesztést érnek el ebben a nagyon fontos életkorban, melynek legfőbb családon túli támogatói ők maguk.

Az irodalom, média és kommunikációs tanároknak, akik napi szinten foglalkoznak szépirodalmi művekkel és szeretnék elérni, hogy a diák alig várja a következő órát, mert róla szól, neki szól és épp ezért érdekelni is fogja. Akiknek fontos, hogy szépirodalom a napi kultúra része maradjon.

A gyógypedagógusoknak, akik fejlesztőként keresik az érzelmi intelligencián át vezető módszereket, mert ismerik ennek rendkívüli hatékonyságát.

Mindazoknak, akik hisznek a képzőművészet, a mesék és a szépirodalom gyógyító, fejlesztő erejében és szeretnék megtanulni, hogy vezessék el a rájuk bízott gyerekeket ennek felfedezéséhez.

Demeter Lilla

Irodalomterápiás csoportvezető

Érdekel

 
Az év vége, a január eleje a számvetésről, az új év tervezgetéséről is szól. Az ünnepek alatt kizökkenünk a szürke hétköznapokból, így kicsit távolabbról tudunk rátekinteni az életünkre, hogy mit is csinálunk  és mivégre? Vajon értelmesnek érzem-e, amit csinálok a munkámban? Továbbra is úgy szeretném tölteni a szabad időmet, mint az elmúlt évben? 
 
 Írhatunk újévi fogadalmakat, de nem mindegy, hogy mi alapján. Ebben segít e tervezői szemlélet, hogy megismered, milyen s lenne az az életstílus, amit szívesen élnél, amiben jól éreznéd magad. Ezek alapján érdemes megtervezni az oda vezető utat és az ehhez kapcsolódó fogadalmainkat. 

 

 
Ha átéltél már katartikus érzést egy regény vagy vers elolvasása során, akkor tudni fogod, miről beszélek. Ha átéltél már „aha” érzést egy mű megismerése során, akkor érted, mire való a művészet. 
Ha emlékszel, miben segített Pöttyös Panni, az Egri Csillagok, Momo, Harry Potter, vagy Anna Karenina, akkor ismerős lesz számodra ez a módszer.
 

Szülők, pedagógusok gyakran tehetetlenül, tanácstalanul állnak gyermekeik egyik másik problémájával szemben.

Hogyan segíthetnék abban, hogy eredményesebben tanuljon?

Hogyan segíthetnék abban, hogy figyelemkoncentráló képessége tartósabb legyen?

A PszichoZanza olyan ismeretterjesztő előadássorozat, ahol a pszichológia változatos területei jutnak szóhoz. Előadóink olyan válogatott szakemberek, akik saját tapasztalataik és széleskörű szakmai tájékozottságuk alapján osztják meg gondolataikat, és folytatnak párbeszédet a közönséggel. 

PszichoZanza

 

Ma már sokan hallottak erről a kifejezésről, mégis sokszor helytelenül használják. Először is szeretném tisztázni, mert sokszor elsiklanak az igazi jelentés fölött, hogy a diszlexia, diszgráfia, diszkalkulia RÉSZ-képesség zavar! Ami azt jelenti, hogy ép intellektus mellett a várthoz képest alul teljesít vagy az olvasás vagy az írás vagy a számolás terültén. Tehát amikor róluk gondolkodunk ne suta butácska gyerekekre vagy felnőttekre gondoljunk. 

Talán előfordult már Veled, hogy izgatottan ébredtél egy álmodból, mely színesebb és vadabb volt minden eddig látott kalandfilmnél. Tele szereplőkkel, ismert és ismeretlen arcokkal. Változatosan keveredett benne az egzotikus táj látványa és a szomszéd ház képe.
Talán az is előfordult már Veled, hogy egy heves érzéssel ébredtél álmodból, amelyet egyetlen felvillanó kép, helyzet vagy szó idézett elő. Mindegyik TE vagy. 

                  

 

A várandósság időszaka titkos folyamatok összessége. Hogyan készül az élet, hogyan fogan meg, mi viszi a fejlődés útjára? Milyen behatások érik a magzatot az anyaméhben, s milyen személyiségformáló hatásuk van ezeknek a későbbiekre nézve? Milyen az út, amit anya, apa, és baba megtesznek a bizonytalanságtól a bizonyosságig, fantáziától a valóságig, az életbe történő megérkezésig?
Hol találhatóak az emberi viselkedés gyökerei? Mit takar az intelligens élet az anyaméhben? Miről álmodik egy magzat? Hogyan szervezi élményeit, s hogyan hat mindez a későbbiekben? Milyen hatása van a szülés-születés minőségének a későbbiekre? A születési pozíció és a személyiség milyen összefüggéseket mutat? Ilyen, és hasonló kérdésekkel foglalkozik a perinatális pszichológia.

 

Gyermekként találkozunk a mesékkel. A mai gyerekek már rengeteg mesét nézhetnek a tévében, de vajon ezek a mesék, amik építenek?

 Az utóbbi években egyre több hollywoodi kassza siker egy ősi történet vagy mese feldolgozása, gondoljunk csak a Hófehérke történetére, vagy az Egyszer volt, hol nem volt sorozatra, amik nem is annyira a gyerekeknek szólnak. Vajon mi a titkuk? 

Oldalak